[hjem] [op] [email] [offentlig nøgle] [information]
Murphyologi


:-)

Generelle murphyologiske love

Murphy's lov

Hvis noget kan gå galt, så går det galt.

Mange mener at computerens fornemste opgave er at bevise Murphy's Lov.

Den Almene Offerlov

Uanset hvilken side du står på netop nu, vil den tabe.

Tilføjelse til Den Almene Offerlov

Hvis du skifter side, vil også kamplykken vende.


Termodynamikken

Naturen vil, til enhver tid, tilstræbe en tilstand af størst mulig kaos.


Dogmet om problemløsning

Ethvert problem har tre forskellige løsninger. Den løsning du bør bruge er altid den tredje.


Den Sociodynamiske Lov

Den som smiler, når noget går galt, kender én han kan skyde skylden på.


Den gamle sandhed om, at vandet i kedlen tager længere tid om at koge når man står og kigger på det, er blot et specialtilfælde af:

Den Basale Tids-lov

Lad aldrig noget mekanisk vide at du skal skynde dig.


Andersens Lov

Det, man har reservedele til, går aldrig i stykker.


Det Almindelige Relativitets-aksiom

Alle problemer bliver større under pres.



De murphyologiske love indenfor informationsteknologien

Software-grundreglen

Ethvert program har fejl.


Dobbeltloven om Succes-/Udviklings-Relationen

  1. Jo mere udviklingsarbejde, der er lagt i et program, jo færre mennesker køber det.
  2. Jo mindre udviklingsarbejde, der er lagt i et program, jo flere mennesker køber det og opdager alle dets fejl og mangler.

Dobbeltloven er en uundgåelig konsekvens af, at fejl optimerer deres synlighed.

Første afledning

Jo flere fejl et program har, jo dårligere er supporten.

Anden afledning

Kun det program, som ingen bruger, er fejlfrit.


Versions-loven

Der kommer en ny version når det er lykkedes firmaet at afskaffe en del af de fejl der gjorde dets produkt komplet uanvendeligt.

  1. En sådan ny version kommer først på gaden, når du har købt forgængeren.
  2. Ethvert firma vil gemme tilstrækkeligt mange fejl i den nye version, til at der er nok til en endnu nyere version.

Første Lemma til Versions-loven

Det eneste formål med den nye versions nye "features", er at indføre nye fejl, og dermed nødvendiggøre udgivelsen af en endnu nyere version.


Reglen om fejlomgåelse

Når du omsider har fundet ud af hvordan du undgår en bestemt fejl, når du benytter et program, kommer der en ny version af programmet, hvor fejlen er rettet.

Tilføjelse til reglen om fejlomgåelse

Når du får den nye version af programmet finder du aldrig ud af at fejlen er rettet, fordi du ikke har tid til at undersøge om det er sket.


Dimensions-paradokset

Enhver computer er for lille.

Paradokset er ikke begrænset til pc'ere, men gælder alle computere.


Første Lemma til Murphy's lov

Murphy's Lov er rekursiv.


De 6 faser i et projekt

  1. Entusiasme.
  2. Desillusion.
  3. Panik.
  4. Placering af skylden.
  5. Irettesættelse af de uskyldige.
  6. Ros og belønning til dem som ikke deltog.

Ryholm's Projekt-lov

Ethvert projekt, som begynder godt, ender dårligt. Et projekt, som begynder dårligt, ender frygteligt.


Brooks Lov

At sætte flere programmører på et forsinket software-projekt, vil kun forsinke det yderligere.


Loven om Irreversibilitet

Hvis du gør nogen en tjeneste, så er du straks og for evigt ansvarlig for det udførte.


Digital logik for programmører

Computeren gør det du skriver, og ikke det du mener.


Dokumentationsloven

En manual bliver ikke læst.


Pølsefinger-fænomenet

Hvis du rammer to taster på én gang, kommer det bogstav på skærmen, som du ikke skulle bruge.



NB!

Naturvidenskabens inspiration til folkeviddet, i form af Murphy's love, betales nu tilbage. Forskerne er begyndt at bevise dele af murphyologien. De er nået frem til blandt andet disse resultater:


http://www.h33.dk/murphy_index.html
sidst ændret 27.feb.2005
© 1997-2005 Bjørn Hee, mailto:webmaster@h33.dk